שיפור זמינות המכונות בקווים השונים – שימוש במתודולוגיית A3

בחברת משקאות גדולה אותה ליווינו בהטמעת מצוינות, נתקלו בצורך מהותי לשיפור זמינות המכונות בקווים השונים. למרות מערך האחזקה הקיים, זמינות המכונות בחברה היה נמוך מהמצופה ולא נראה שיפור בביצועים. בקווים היו תקלות שבר ועצירות קצרות רבות אשר פגעו בתפוקת הייצור.

לצורך טיפול בבעיה, בחרנו להשתמש במתודולוגיית A3.

מתודולוגית A3 מסייעת לארגונים רבים לתמוך בתרבות של פתרון בעיות מהשורש. המתודולוגיה הסדורה מסייעת בהטמעת Mind set חדש של גישה לבעיה וחשיבה סיסטמטית.

מתודולוגיית A3 לפתרון בעיות כוללת:

  1. הגדרת הבעיה כפער בין מצב נוכחי למצב רצוי
  2. ניתוח המצב הקיים והסימפטומים לבעיה (למשל ע"י שימוש בעצם דג)
  3. הגדרת מטרות ויעדים
  4. זיהוי וניתוח סיבות השורש לבעיה (ע"י שאילת "למה?" 5 פעמים)
  5. גיבוש אמצעי המנע להתמודדות עם סיבות השורש
  6. הכנת תכנית פעולה ומעקב אחריה
  7. תכנון וקביעת סטנדרטים לפתרון

חדי העין והמנוסים בעולם המצוינות, מזהים בוודאי את תפיסת ה PDCA באה לידי ביטוי במתודולוגיה זו.

השלבים של לימוד וטיפול בבעיה, מתועדים ומוצגים על דף בגודל A3 (ומכאן השם) המאפשר לתקשר באופן ויזואלי בלתי אמצעי את עיקרי ה"סיפור" של הבעיה לארגון ומעודד התכנסות של מגוון משתתפים סביב דף אחד לשם יצירת קואליציה חזקה ומחויבת המסכימה ומשתפת פעולה בנוגע לדרך ולפתרון. תהליך מילוי ה A3 לא מתרחש ביום אחד ודורש מהמוביל והמשתתפים ללכת ל Gemba על מנת להבין את המצב הקיים לאשורו ולחזור ולעדכן את הגליון לאחר צפייה בתהליך ושיחה עם בעלי הידע והנסיון (העובדים). 

בחזרה לחברת המשקאות: התהליך החל בהגדרת הבעיה באמצעות מתודולגיית 5W2H על מנת לקבל הסכמה בצוות על הבעיה עצמה ולאחר שיצאנו לדרך, בוצע מיפוי של המצב הקיים, לדוגמא: נמצא כי אחוז אחזקת שבר מול מתוכננת עומר על 61%/39%, OEE לא לוקח באופן מלא אחזקה מתוכננת, איכות ופרמטרים נוספים, 50% מהאחזקה המתוכננת לא נכנסת לתכנית העבודה ועוד.

לאחר שבחנו את המצב הקיים, הגדיר הצוות מטרות ויעדים ויצאנו לניתוח וזיהוי סיבות השורש באמצעות מתודולוגיית 5whys. גילינו כי מנגנון המדידה והתגמול אינו מניע לפעולה ומנגנוני ניהול המלאי פוגעים באפקטיביות האחזקה. חמושים בסיבות השורש לבעיה שלנו, התחלנו לגבש אמצעי נגד להתמודדות, כגון: מיפוי מנגנון ניהול המלאי והתאמתו לאופטימיזציה של האחזקה, הגדרת R&R מפורטים ומדויקים לתהליכים מרכזיים במערך האחזקה והתאמת המדדים ועוד. נבנתה תכנית עבודה למעקב ובקרה אחר ביצוע המשימות בצוותי עבודה מוגדרים כולל נפח פעילות מוגדר למשך 6 חודשים.

הצורך לתמצת את כל השלבים הללו ולהציגם בדף A3 מחייב אותנו לזקק את הדברים החשובים ביותר ובכך ממקד את המשתמשים בכלי לזיהוי הבעיה, גורמיה והצגת פתרון כולל לבעיה ומניעתה בהמשך. עבודה עם Sensei תוביל ל A3 מקיף ויסודי ותבטיח התייחסות אמיתית לבעיות השורש.

בשבוע הבא יתקיים חלקה הפרונטלי הראשון של הסמכת מובילי המצוינות, בה תילמד, בין השאר, מתודולוגיית פתרון בעיות. 

תאריכים: 15-17.6.21

בנוסף, קורס דיגיטלי ללימוד מתודולוגיית פתרון בעיות זמין במערכת הלימוד הדיגיטלית שלנו! 

נשמח לראותכם בין המשתתפים!

לפרטים נוספים והרשמה: 04-6475444 (שלוחה 1), school@leanisrael.co.i

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם