ניהול עובדים מרחוק – עדכון גרסת ניהול ומנהיגות

ד"ר סמדר פורת, פסיכולוגית ארגונית מומחית לפיתוח מנהיגות בארגונים.

העולם שאותו אנחנו מכירים משתנה עד ללא ההיכר.

בתוכו עולם העבודה משתנה, ואנו נכנסים לתקופה לה קוראים בארגונים רבים ה- new normal – מצב שבו אנשים עובדים מכל מקום, ולא בהכרח מהמשרד (ולכן זה מרחוק), מתקשרים דרך פלטפורמות דיגיטליות ומנהלים חיי עבודה וירטואליים.

ישנם מודלים שונים שארגונים פתחו לגבי עבודה מרחוק, החל מעבודה בקפסולות שלא מתערבבות עם אחרות בימים או בשעות (למשל "עמדות עבודה חמות" – desk sharing: חלוקת מרחב העבודה לפי הנוכחות הפיזית במשרדים), עבודה עם חוצצים וזכוכיות ללא יכולת להיפגש פיזית (אפילו לא בפינת הקפה), עבודה ממרחבים שונים (כגון מרחבים שיתופיים חיצוניים),  וכמובן עבודה מהבית – לה אפילו ניתן שם: Work From Home) WFH) והיא מציאות העבודה השכיחה ביותר בעולם ה covid-19.

חשוב לזכור שארגונים רבים כבר עבדו במודל של עבודה מרחוק (ארגונים גלובליים, צוותים וירטואלים, עבודה ממשרדי הלקוחות…). לא מיקרי ש- wework  היתה תופעה כה מוצלחת, בתי קפה היו מלאים באנשים שעובדים מול המחשב שלהם. כך שעבודה מרחוק איננה תצורה חדשה של עבודה. יחד עם זאת, עבור ארגונים רבים זו ממש מהפכה שלא נראתה סבירה לפני חודשים ספורים. בייחוד העבודה מהבית (לאורך זמן, בתנאי סגר ולעיתים עם בני משפחה נוספים) הערימה אתגרים חדשים וייחודיים שטרם היו מוכרים.

נראה שיותר ויותר ארגונים יעברו לעבודה היברידית, המשלבת תצורות שונות של עבודה מרחוק ושבהן אנשים לא נפגשים פיזית עם כולם בדרך קבע.

המעבר לתצורות היברידיות של עבודה משנה את ההבנה של ארגונים לגבי מידת האחריות שלהם ליצירת תנאי עבודה אפקטיבית מרחוק (כגון: דאגה לרוחב פס מתאים, כסאות ארגונומיים, עמדות עבודה, מצלמות וממיקרופונים) לצד לקיחת אחריות על הרווחה (ה- (well-being הנפשית והבריאותית של העובדים.

לפעמים מתוך האילוץ נולדת ההזדמנות.

על אף האתגרים הרבים, העבודה מרחוק מייצרת גם הזדמנויות גדולות עבור ארגונים, כגון:

  • יכולת להעשיר את המגוון, האיכות והיכולות הארגוניות
  • גמישות (job flexibility)
  • הורדת עלויות
  • עלייה ביעילות פגישות ואפקטיביות גבוהה יותר
  • למיתוג החברה כ- remote work friendly
  • תרומה לקיימות.
  • יכולת לגלובאליות

בהינתן השינויים המהותיים בעולם העבודה, לפעול מתוך אותה תפיסת עולם (mindset) ובשימוש באותן פרקטיקות (toolset) של ניהול ומנהיגות יוביל לירידה באפקטיביות לאורך זמן.

בארגונים רבים גוברת ההכרה שנדרשת הערכות מנהיגותית הכוללת כיול תפיסות, שדרוג יכולות וכלי השפעה ורכישת כישורים חדשים, דהיינו "עדכון גרסת ניהול ומנהיגות".

כישורים בהם השתמשו מנהלים עד התקופה האחרונה, הופכים בחלקם ללא רלוונטיים, ונדרש עדכון גרסה ליכולות הניהוליות והמנהיגותיות. אכן מדובר באתגר משמעותי, אך השלב הראשון של הבנה והכרה בצורך – הינו הצעד הראשון להצלחה בתצורה החדשה של תפקיד המנהל.

רוצים לקבל כלים אפקטיביים לעדכון גרסת הניהול והמנהיגות שלכם ושל צוות המנהלים בארגון?

באקדמיה ההיברידית אג'ילית שלנו תוכלו למצוא תכנים מעמיקים ויעילים לשיפור מיומנויות הניהול, בהתאמה לאתגרי התקופה.

לפרטים נוספים והרשמה 04-6475444 (שלוחה 1) school@leanisrael.co.il

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם