מה זה Lean Healthcare?
תפיסת הלין, שמקורה בעולמות הייצור, תופסת בשנים האחרונות תאוצה בתחומים ועולמות מגוונים. הערכות בארה'ב מצביעות על כך שטעויות רפואיות הן הגורם השלישי לתמותה במדינה – כ 250,000 איש בשנה! כאשר מחיר הטעות גבוה, מדיניות אפס פגומים היא משמעותית במיוחד לא רק בנתונים תפעוליים או זמני המתנה, אלא בחיי אדם.
לין בתחומי הבריאות – בתי חולים, קופות חולים ומוסדות רפואיים אחרים, עובד על פי אותם עקרונות של תפיסת הלין בארגונים, כאשר המטרה היא ליצור הסתכלות הוליסטית על התהליך על מנת למקסם את הערך ללקוחות. התוצאה היא שיפורים בשורה התחתונה הנשענים על תרבות של מצוינות, רמת שירות ואיכות טיפול גבוהים יותר למטופל לצד עלייה בשביעות הרצון וירידה בלחץ ובשחיקה אצל הצוות המטפל.
התפיסה תוקפת את לב ליבו של העניין – תהליכי העבודה. תהליכי העבודה נבחנים מקצה לקצה על ידי כל המשתתפים בתהליך מהיחידות הארגוניות השונות – רופאים, אחיות, צוות אדמיניסטרטיבי, צוות לוגיסטי, מנהלים רפואיים, מנהלים לא רפואיים וכמובן – המטופל.
התועלות בהטמעת התפיסה משפיעות על כלל הפרמטרים הקריטיים בתחום הבריאות:
מיהו הלקוח?
המילה לקוח הוזכרה בפסקה הקודמת כמשהו ברור ומוסכם, אולם כמו בכל ארגון, גם בתחום הבריאות אין רק לקוח אחד – המטופל. הגישה העכשווית מדברת על צוות מפתח המורכב מהצוות המטפל, המטופל ומשפחתו.
מעבר למטופל – הלקוח החיצוני, יש מכלול שלם של לקוחות וספקים פנימיים אשר צריכים להבין את התהליך השלם ולמקם את עצמם ותפקידם בתוכו ובעיקר – להבין מהו הערך שהם מספקים ללקוח שלהם. הכלי המרכזי בו אנו ב Lean Israel משתמשים על מנת לאפשר תהליך בו הצוות מבין ומסכים על התהליך הקיים והבעיות שבו, שותף לכוכב הצפון ומחזיק ביחד באחריות לתוכנית עבודה כוללת לשיפור הוא ניתוח התהליך באמצעות מתודולוגיית מיפוי שרשרת הערך VSM (Value Stream Mapping).
שרשרת הערך מורכבת משלבי עבודה וממערכת של ספקים ולקוחות פנימיים התלויים אחד בשני לקבלת תהליך אופטימלי. מיפוי שרשרת הערך מאפשר להסתכל ולהבין את התמונה ההוליסטית ו'לראות' את התהליך, הבעיות והמאפיינים של התהליך במצב הנוכחי ולהוביל להגדרת מצב עתידי יעיל יותר המשרת את הלקוח ואת הארגון. לאחר ביצוע משותף של מיפוי מצב קיים, ברורה לכולם התמונה האמיתית ו'הסיפור' העדכני ומתגבשת קואליציה סביב מטרה וכוכב צפון אחד- המצב העתידי.
לאילו ארגונים רפואיים התפיסה מתאימה?
התפיסה כבר מיושמת בבתי חולים וקופות חולים ברחבי העולם, בעיקר בארה'ב, אוסטרליה ואנגליה, אולם לא רק. בית החולים Virginia Mason בסיאטל ארה'ב החל להטמיע את תפישת ה Lean ב 2002 כחלק ממסע להפוך את התהליכים בבית החולים לתהליכים עם אפס פגומים (zero defects) וחוויית לקוח מושלמת. לאור ההצלחה הגדולה של השיטה בבית החולים, זרמו בקשות לשיתוף ידע, הבנה ויישום של השיטה מבתי חולים נוספים בארה'ב ובעולם. בית החולים החליט להקים את Virginia Mason Institute אשר מאז שהוקם עובד עם בתי חולים ברחבי העולם בהטמעת Lean בסביבת Healthcare על שלל המורכבויות שבה.
ל Lean Israel שיתוף פעולה חדשני ופורץ דרך עם Virginia Mason, המאפשר למוסדות וארגונים רפואיים בארץ ללמוד מהניסיון הרב בעולם הרפואי ולקבל הובלה ותמיכה לבנייה של היכולות הארגוניות הנדרשות על מנת ליצור ולשמר תרבות של שיפור מתמיד. שיתוף הפעולה החדש והמרגש בין שני הארגונים מאפשר לכם לקבל כעת את המתודולוגיה, הניסיון העשיר והיכולות של VM בעולם ה Healthcare בשילוב עם הניסיון העשיר של Lean Israel בהטמעת מצוינות ארגונית בעשרות ארגונים בארץ כנציגות מקומית מקצועית ומנוסה דוברת עברית.
בכנס השנתי השלישי למנהיגות ומצוינות ארגונית (30-31.1.2018) נארח את Cathie Furman Executive Sensei אשר כיהנה כ Senior Vice President of Patient Safety בבית החולים Virginia Mason בסיאטל, ארה'ב במשך 14 שנה טרם הפכה למובילת Lean Healthcare בעולם.
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
LEAN AGILE ISRAEL
יצירת קשר
Lean Agile Israel ברשתות החברתיות
קהילת "מובילים במצוינות" מבית Lean Agile Israel
LEAN AGILE ISRAEL