Business Innovation
ארגונים רבים חורטים על דגלם כיום את נושא החדשנות. חלק מהחברות מצליחות בזה יותר וחלק מזה פחות. במציאות בה התחרות אינטנסיבית, והחברה לא נהנית ממעמד של מונופול מובטח בשוק, ארגונים מחפשים כל הזמן דרכים חדשות כיצד לייצר יותר ערך ולעשות דברים שיתנו להם יתרון מול המתחרים שלהם, או אפילו יאפשרו להם לשרוד.
אפילו ארגון ותיק ושמרן כסיטיבנק מנסה היום להכניס חדשנות לתוך התרבות הארגונית שלו כפי שמתארת מנהלת החדשנות של הבנק- דבי הופקינס במאמר
שפורסם בדה- מרקר. הבעיה היא, שלא לכל ארגון יש את האמצעים של סיטיבנק, אשר יכול להרשות לעצמו להשקיע הרבה מאד כסף בחדשנות. לכן השאלה הגדולה היא כיצד ארגון יכול לייצר חדשנות מבלי להשקיע סכומי עתק שלא תמיד עומדים לרשותו? כיצד ניתן להפוך את החדשנות לתהליך מובנה אשר ניתן לנהל ולשפר באופן תמידי?
חברת
Valeocon אשר הינה שותפה אסטרטגית שלנו, צברה בתקופה האחרונה ניסיון משמעותי ביישום והטמעה של הטמעת תהליכי חדשנות אצל לקוחותיה. הייחודיות בתהליך החדשנות שפיתחה
Valeocon מתבטאת בכך שהוא מבוסס על יישום שיטתי של עקרונות תפיסת ה- Lean ומצויינות תפעולית, ולא על יצירתיות של מעצב/אסטרטג/מנהל כזה או אחר.
הבחנה בסיסית בתהליך החדשנות, היא בין 'חדשנות' ל- 'יצירתיות':
יצירתיות– יישום רעיונות חדשים בכל תחום של פעילות אנושית.
חדשנות– תהליך חוזר ומתמשך של יישום מוצלח של רעיונות חדשים המאפשרים יצירת ערך.
האתגר הגדול בחדשנות, הוא היכולת הארגונית להשתלט על ה'פרדוקס של ליאנורדו'- שבו יכולים לחיות ביחד גם האמן היצירתי וגם המהנדס השיטתי. התהליך משלב בין שתי התפיסות ומנסה להפיק את המקסימום מכל אחת מהן. כעיקרון תהליך החדשנות מורכב מ- i4, כאשר לכל שלב יש מגוון רחב של כלים בהם ניתן להשתמש:
Intent- הגדרת הצורך והמוכנות של החברה לחדשנות
Insight- תובנות המבוססות על לימוד הצרכים הלא ממולאים של הלקוח.
Ideate- רעיונות של כיצד לתת מענה לצרכי הלקוח אשר אין להן תשובה כיום
Implement- הטמעה של הרעיונות בכלים של מצויינות תפעולית (OPEX)
כל אחד מהשלבים הוא קריטי מבחינת תהליך החדשנות, וצריך לטפל בו באופן שיאשר לתהליך להתרחש. למשל, בשלב ה- Intent יש מתודולוגיה ברורה אשר מגדירה מה רמת המוכנות האוביקטיבית של הארגון לבצע חדשנות. למשל, עוברים על נושאים של מוטיבציה ארגונית, פרקטיקות ניהול תומכות, האם יש הקצאת משאבים לנושא, סגנון ניהול של מנהלי קו, רמת עבודה קבוצתית. מיפוי של רמת המוכנות לחדשנות בארגון תלוי בעיקר בציר היצירתיות ובציר של פתיחות המערכת לחדשנות: