מה הקשר בין זברה ל Agile?

לאחרונה התפרסמה בעיתון The Marker כתבה בעלת הכותרת "מהבטחה גדולה – לאקזיט מאכזב: הסיפור של זברה מדיקל". הכותרת תפסה את תשומת ליבנו, מעניין מה גרם לסטארט אפ מצליח להגיע לעסקה שמתוארת כ"אקזיט מאכזב"?

לפי הפרסום, חברת ננוקס הישראלית רכשה את זברה מדיקל לפי שווי מניות בלבד – עסקה שנחשבת נחותה לעומת אקזיטים אחרים המוכרים לנו. כמו כן, העסקה נחשבת לא סטנדרטית היות וזברה מדיקל היא חברה עם טכנולוגיה מבוססת, מכירות ושורה של אישורי  FDA  והיא נמכרת לננוקס, חברה בלי הכנסות, ללא אישור FDA למוצר העיקרי שלה ובעצם ללא מוצר בשוק בכלל. המקרה הזה מוכיח כי גם סטארט אפ מבטיח ופורץ דרך, עם טכנולוגיה חדשנית, מייסדים מנוסים (שכבר ביצעו אקזיטים מוצלחים בעבר) ומשקיעים חזקים, לא בהכרח יתרומם מבחינה עסקית.

אז מה קרה כאן? הכתבה מתארת כיצד זברה מדיקל הייתה החלוצה בשוק, צלחה את הרגולציה המאתגרת בתחום המכשור הרפואי, רתמה את ארגוני הרפואה הגדולים ויצרה שותפויות עם חברות גדולות, השתלבה בפרויקטים ממשלתיים, נפגשה עם מנהלים בכירים מהתחום ועוד. אז איפה בעצם היה הכשל? בדיוק בפעולות האלו… הפעולות המתוארות הובילו לתהליכים איטיים שבזבזו זמן ואפשרו למתחרים לעקוף אותה.

איך הם עשו את זה? המתחרים של זברה פנו ישירות ללקוחות שלהם – לבתי החולים, הם מצאו מודלים עסקיים שאפשרו להם לתרגם את הטכנולוגיה שלהם להגדלת ההכנסות של בתי החולים (למשל קיצור אשפוזים או תוספת הליכים רפואיים בתשלום). כלומר, הם ידעו לספק את הערך שחשוב ללקוח העיקרי שלהם, שהוא לאו דווקא המטופל שיעבור את הטיפול במקרה הזה.

מה לנו ולסיפור הזה? הסיפור של זברה מתאר מקרה קלאסי של פיתוח ללא קשר ישיר ללקוחות. קשר כזה הוא קריטי בחברות סטארט אפ על מנת לאפשר את הגמישות הנדרשת בעת פיתוח המוצר. המקרה של זברה מדיקל הוא דוגמא קלאסית לארגון שפספס הזדמנויות בשוק לטובת תהליכים איטיים, מסורבלים ולא מדויקים ללקוחות שלו.

מתודולוגית ה Agile מדברת בדיוק על זה – תהליך גמיש וזריז שמתבסס על קשר עם הלקוח לפידבק מהיר ואדפטציות מהירות על מנת להישאר רלוונטי, אטרקטיבי ותחרותי ביחס לסביבה המשתנה.

מתודולוגית ה Agile היא סט של תפישות וכלים שניתן ורצוי לאמץ בארגון שמעוניין לספק ערך עבור לקוחות בסביבה משתנה. למזלנו – את התפישה והכלים ניתן ללמוד ולהטמיע בכל ארגון ובכל תהליך אם נבין היטב את העקרונות העומדים מאחוריהם.

אנו ב Lean Agile Israel מתמחים בהטמעת Agile בארגונים ותהליכים ממגוון תחומים – פיתוח, הנדסה, פרויקטים, שיווק ומכירות ועוד. לפרטים נוספים כיצד נוכל לסייע בכם בדרך לתהליך אג'ילי בעל ערך ללקוחותיכם פנו אלינו! 04-6475444

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם