אחזקה נכונה – מגדילה פריון ומונעת אסונות

אודי דאובר ואריאל מנור, מנכ"לים שותפים ADdVICE

מומחים בניהול ותפיסות אחזקה

 

בתאריך 28/1/21 התבקע צינור שהוביל חנקן נוזלי המשמש לקירור במפעל עיבוד עופות במדינת ג'ורג'יה בארה"ב. השבר בצינור גרם לדליפת חנקן ולשריפה שגרמה למותם של 6 עובדים ופציעתם של 11 נוספים. המפעל נקנס ב- 5 השנים האחרונות במעל 100 אלף דולר על עשרות הפרות בטיחות.

האם מדיניות אחזקה מתאימה וניהול אחזקה נכון היו יכולים למנוע את האירוע? כיצד ניתן לאפשר פעילות תקינה של המערכות במפעל לאורך זמן, למנוע אירועי בטיחות, ולחסוך משאבים רבים בתכנון ומימוש נכון של מדיניות אחזקה?

אחזקה היא מכלול הפעולות השוטפות הנעשות לשם שמירה על תפקודם התקין של נכס, מערכת או פריט. מימוש נכון של אחזקה חיוני לצורך שמירה על תפקוד תקין של הפריט בשירות ותיקונו במידת הצורך.

המפתח ליצירת פריון גבוה ותוצר איכותי ולהגדלת יכולת התחרות מחד ולמניעת אירועי בטיחות חמורים מאידך טמון בבחירת תפיסת אחזקה המתאימה לארגון.

כל ארגון מחויב להגדיר את תפיסת האחזקה (סוג אחזקה, גודל ומבנה ארגוני, פיזור, אמצעים שיוקצו, אופן ניהול האחזקה) תוך מציאת האיזון בין ההשקעה הנדרשת להקמת וקיום מערך האחזקה למול הנזקים האפשריים במידה וההשקעה לא תמומש. השיקול המכריע בהיקף ההשקעה באחזקה הוא היכולת לעמוד ביעדי הארגון.

את עולם האחזקה המסורתית ניתן לחלק לשני סוגי אחזקה עיקריים: אחזקת שבר ואחזקה מונעת.

כאשר בוחרים באחזקת שבר, פעולת האחזקה נעשית רק לאחר שהפריט אינו מתפקד או שתפקודו נפגע – במצב זה מחליפים את הפריט באחר או (כאשר ניתן וכדאי) מבצעים בו פעולת תיקון.

אחזקת שבר מקובלת ליישום כאשר הפריט שמתקלקל הוא זול וזמין, כישלונו אינו מייצר נזק סביבתי ומשך החלפתו או תיקונו קצרים ואינם גורמים למשך השבתה ארוך של תהליך הייצור.

לעומת אחזקת שבר, יישום אחזקה מונעת משמעותו שפעולות האחזקה (החלפה/תיקון/טיפול) נעשות כאשר הפריט עדיין מתפקד ומטרתן היא מניעת כישלון לא מתוכנן של הפריט ("תקלות שבר")

אחזקה מונעת מקובלת ליישום כאשר הפריט/מערכת הם יקרים, כישלונם עלול לייצר נזק סביבתי רחב עד כדי תאונה ו/או  לייצר נזק כלכלי בגין משכי תיקון/החלפה ארוכים הגורמים להשבתה/האטה של הפעילות היצרנית.

כתלות במאפייני המערכת והפריט בו מבוצעות פעולות האחזקה, ניתן ליישם אחזקה מונעת תקופתית (לפי אינטרוול קלנדרי) או לפי מחזורי פעילות (שעות פעולה של מכונה, שעות טיסה של כלי טיס, מספר קילומטרי נסיעה של כלי רכב וכד')

הרחבה בנושא סוגי אחזקה וישימותם כמו גם הסבר לגבי סוגי אחזקה נוספים ניתן למצוא בקורסי "חקר כישלונות באחזקה", "ניהול אחזקה" ו – "תפיסות וארגון אחזקה" הזמינים בפלטפורמת הקורסים ההיברידית של Lean Agile Israel.

את התאונה הקשה במפעל עיבוד העופות ניתן היה למנוע – יישום אחזקה מונעת הכוללת בדיקות סדקים תקופתיות לצינור, בו זורם החנקן הנוזלי בלחץ, היה מאפשר לאתר את הסדק בצינור לפני הגעתו לגודל שגרם להתבקעות הצינור ולכישלון הקטסטרופלי.

מיפוי וניתוח נכונים של תהליכי הייצור בארגון מהווים צעד חיוני בדרך להגדרת יעדי תפוקה, ניתוח נכון של הסיכונים בתהליך הייצור וכנגזרת, להתאמת תפיסת אחזקה אפקטיבית, חסכונית ובטוחה.

באקדמיה ההיברידית אג'ילית של Lean-Agile Israel תוכלו למצוא תכנים מקצועיים מעולם האחזקה המתקדמת, שנכתבו על ידי אודי דאובר ואריאל מנור, מנכ"לים שותפים בחברת ADdVICE, מומחים בניהול ותפיסות אחזקה.

 

לפרטים נוספים והרשמה 04-6475444 (שלוחה 1) school@leanisrael.co.i

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם