עקרונות המצוינות בחברות מובילות בעולם

מלחמת הענקים! – עקרונות המצוינות בחברות המובילות בעולם

השנה התבשרנו כי  העפילה אל המקום הראשון במדד 100 החברות המובילות של Millward-Brown ובכך הדיחה את   , שכיכבה במקום הראשון.
חברת Millward-Brown נוהגת כבר שנים לבצע השוואה בין 100 החברות המובילות בעולם

בין עשרת החברות המובילות אפשר למצוא את     ו 

ולמרות שהן שונות במהותן ובעיסוקן, יש להם מכנה משותף מובהק – כולן מונעות על ידי אותם עקרונות עסקיים :' ערך ללקוח' , 'שיפור מתמיד' ו 'כבוד האדם'.
אותם עקרונות שצמחו מ Toyota , שנמצאת במקום הראשון מכלל יצרניות הרכב ובמקום ה 26 המכובד, מכלל 100 החברות המובילות.

הערך הראשון ב Google הינו : 'אם תתמקד במשתמש, כל השאר כבר יבוא מעצמו.' , ב Apple זה 'כל מה שחשוב זאת החוויה, כיצד המוצר גורם למשתמש להרגיש', ב Amazon החליטו כי הם 'החברה הכי ממוקדת לקוח בעולם' וב Visa רוצים 'לשפר את רמת החיים בעולם'. אז מה מיוחד בזה? הרי ברור לכולנו ש'הלקוח תמיד צודק', לא ?

ובכן זה לא כל כך פשוט. כי בעצם אותן חברות מבינות שזכותן להתקיים נובעת ישירות מהלקוחות שלהן. וכתוצאה מכך, לא רק המוצרים של החברות הללו מותאמים ללקוחות, אלא גם תהליכי העבודה מוכוונים ומותאמים ללקוחותיהם.

'שיפור מתמיד' ב McDonalds מופיע כאחד מערכי החברה וגם בשטח. לקוחות החברה ועובדים יכולים להעיד על השינויים העוברים ברשת המסעדות הנובעים מקבלה והבנה של ביקורות (הן חיצונית והן פנימית).
זוכרים את הסרט 'לאכול בגדול'? אז הם בחרו לקבל את הביקורת ולבצע שיפורים בתפריט (זאת רק דוגמא אחת).
וב Google מבינים ש'מעולה זה לא מספיק טוב בשבילנו.' וכך הם דואגים לקצב עדכונים, שיפורים וחידושים קבוע הן למוצרים הקיימים והן לתמהיל המוצרים בכלל (android, WAZE, וכו'…)

דוגמאות נוספות אפשר לראות בשאר החברות ברשימת 10 המובילות וכן בעשרות אחרות באותה הרשימה ( שהיריעה קצרה מלהכיל)

כיצד, נשיג 'שיפור מתמיד' ו 'ערך ללקוח' ללא ההון האנושי המתאים?
נוח לנו להניח כי מיטב ההון האנושי שיש לאנושות להציע, נחטף כבר על ידי 100 החברות המובילות. ולנו לא נותר עוד כי אם לבכות על מר גורלנו ולהתבסס בבינוניות.
אך האמת היא רחוקה מכך לאין שיעור.
הרי רובינו מוקפים בעובדים, מנהלים, שותפים וחברים עם יכולות גבוהות ושאיפות גבוהות עוד יותר. אך כיצד אותן חברות מובילות מצליחות להביא למימוש הפוטנציאל הגלום באותם עובדים כמונו?
הסוד טמון בהבנה מעמיקה של 'כבוד האדם'.
אם נבחן את העקרונות של שתי החברות המובילות ברשימה נראה שב Google מאמינים 'שעבודה צריכה להיות מאתגרת והאתגר אמור להיות מהנה' ועל העובדים הם מצהירים ש- 'יש לנו אמונה גדולה בעובדים שלנו – הם אנשים אנרגטיים, מסורים, ממגוון רקעים ובעלי גישה יצירתית לעבודה, למשחק ולחיים.'
וב Apple העובדים מרגישים כי 'המוצר הוא החתימה האישית שלנו ובה אנו גאים.' ובכלל, אם אינם מאמינים ב'מזל או צירופי מקרים' ומשקיעים שעות עבודה רבות על מספר קטן של פרטים (בתרגום מהפילוסופיה של החברה).
ושתי החברות הללו נחשבות ליעד מועדף של מרבית מחפשי העבודה בעולם.

'כבוד האדם' טמון בהבנה כי כל עובד הוא מקור ידע, עם יכולות ועם רצון לתרום ורצון לשפר, להתקדם ולהתפתח ועלינו לאפשר לו להתנסות ולטעות ולהציף בעיות ולהעניק לו את הכלים לשפר ולהגשים. רק כך כשניתן לו באמת את הכבוד לו הוא ראוי, נקבל חזרה עובד מסור, ערך ללקוח ושיפור מתמיד.

ואילו הם הערכים המשותפים לחברות המובילות בעולם, ערכי המצוינות וה LEAN  .

ולקינוח:
כמה גרפים מעניינים המתארים את Toyato ו Apple מהעשור וחצי האחרונים:

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם