'אז היית צריכה להתכוון!!!'

הרשו לי לפתוח בסיפור קצר.
באחד הגלגולים שלי באוניברסיטה נתקלתי במרצה לפילוסופיה עם תפישה ייחודית לפרטים הקטנים. אחד הסיפורים שזכור לי ביותר החל בשיעור רגיל לגמרי שבו אותה מרצה היתה נסערת קמעה.
כששאלנו אותה מדוע היא סיפרה לנו כי כשעה לפני השיעור, בעודה רוכשת קפה ומאפה, נתקלה בה לקוחה אשר מייד התנצלה 'סליחה, לא התכוונתי'. אותה מרצה עטה על ההזדמנות ומיד ענתה לה: 'היית צריכה להתכוון שלא להיתקל בי !!! '

כשאנו מציגים ומדריכים את עקרונות המצוינות, הראשון והבסיס לתרבות הינו 'כבוד לכל פרט' וכפי שאותה מרצה הפגינה בענווה, המשמעות אינה פשוטה.
בכדי להבין את עקרון הכבוד לכל פרט, אני אציג אותו דרך גישת ה – 5S. גישת ה – 5S הינה בסיס תרבות המצוינות, ומאפשרת לנו ליישם בפועל את העקרונות והערכים של עולם ה – LEAN.
ראשית נסביר…
ממבט ראשון, גישת ה – 5S הינה דרך שיטתית לארגון וסידור סביבת העבודה של העובד, על ידי העובד ועם העובד. בכך שאנו פועלים להקל על העובד דרך סביבת העבודה, הכלים והבטיחות, אנו מיישמים בפועל את עקרון כבוד לכל פרט. פה הפרט הינו העובד, הוא במרכז העשייה והוא המרוויח המיידי (גם בעמדות וגם באזורי המנוחה).
דוגמאות פשוטות לכך כוללות השלמת כלים וציוד חסר, הקפדה על כלי עבודה תקינים, סילוק ציוד שאינו נחוץ ומפריע לעבודה. אנו בוחנים את התנאים, התאורה, הכיסא והשולחן ועוד.
ממבט שני, גישת 5S הינה תרבותית. עצם העשייה עם העובדים ועל ידי העובדים מחברת אותם לתהליך, מעניקה להם תחושת שייכות (אמיתית כמובן) ומייצרת הבנה שהארגון מוכן להשתנות, ללמוד ולהתפתח במטרה להשיג יעדים שנראו בלתי מושגים עד כה. כמובן שלא די בכך וחלק מתהליך העשייה דורש שימור וניקיון בשגרה קבועה וברורה על ידי העובדים בתחנה.
שימו לב כי גורם ההצלחה בשלב זה הוא ההתכוונות שלנו לקיום השגרה. קרי, כאשר אני דורש מעובד לייצר לדוגמה 100 יחידות בשעה, עלי לתת לו את הכלים, החומרים והזמן הנדרש (שעה במקרה זה). עלי גם לבקר אותו ולהבין את הבעיות שעולות ולעזור לו להתגבר עליהם.
גם כאשר אני אדרוש מעובד לנקות את סביבת העבודה שלו, התחנה ומכונות, עלי להתייחס לכך כפי שאני מתייחס לכל מטלה אחרת. עלי להקצות משאבים, ציוד, זמן. להגדיר דרישות ברורות, תחומי אחריות, מועדים לביצוע וכו.. וכמובן שעלי להיות שותף בתהליך ולתת משוב בהתאם לרמת העשייה. פה עקרון הכבוד לפרט בא לביטוי בהקפדה על הפרטים המאפשרים ומבטיחים את הצלחת העובדים במטלות שנדרשות מהם.
מהניסיון שלנו ושל רבים בעולם, גישת ה – 5S אכן מביאה לשיפור בטיחות בעבודה וצמצום בזבוזים. כולה כאחת צריכה להתבצע בסדר הנכון ובהקפדה על עקרון הכבוד לכל פרט. לכן אמליץ לכם להתכוון להצליח, להקפיד על הפרטים ולתת את היחס הראוי בכל שלב ולכל אחד.
שלא תאמרו ' לא התכוונתי'…

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם