מה ההבדל בין 'ניהול רזה' ל-Kaizen? (בלעז Lean Management)

מה ההבדל בין Lean ל- Kaizen ? אז זה הענין, אין הבדל. (רגע, רגע, לא להיבהל, לקרא עד הסוף)
Lean התחיל בטויוטה, לאחר מלחמת העולם השניה בה הם נשבעו, לאחר שכמעט פשטו את הרגל עקב רמות מלאי אדירות, ששוב לא יגיעו למצב הזה. בפשטנות רבה מכאן נולד הקונספט של JIT-Just in Time. השמות הגדולים של התקופה היו Taiichi Ohno, Shigeo Shingo, ו- Hiroyuki Hirano (אבי ה- 5S). אבל Lean זו מילה באנגלית וביפן מדברים יפנית! אז מה הקטע? …תיכף נחזור לזה.

ומה הקשר ל-Kaizen? משמעות קייזן הינה לפרק ולהרכיב מחדש (עד כמה שניתן לתת משמעות חד ערכית לביטוי בשפה היפנית…) ומכאן – שיפור מתמיד. Lean למעשה הינה מילה אמריקאית (כלומר אנגלית של ארה'ב) שניתנה ע'י Prof James Womack ועמיתו ג'ונס בספרם המפורסם מ 1990 The machine that changed the world. כלומר Lean הינו התרגום האנגלי לקונספט של Kaizen (הקונספט כפי שתואר ע'י ציוותי של וומק כשחקר מה טויוטה עושה היה 'עושים יותר בפחות שטח, פחות משאבים, פחות זמן – כלומר רזים).

אז חיברנו את ה-Lean וה-Kaizen. למה בכל זאת משתמשים בשתי המילים? אז קודם כל, להגיד מילים מיפנית זה נורא סקסי. נסו את זה. נסו להגיד Gemba – ריצפת ייצור (או 'היכן שהדברים מתרחשים'), נסו Muda – ביזבוז. נכון כיף? אבל הסיבה היותר רצינית הינה שבמערב אימצו את הקייזן בליץ (Kaizen Blitz) או 'אירוע קייזן' כטכניקה מעולה לתת בוסט ולבצע קפיצת מדרגה בביצועים נקודתיים.

כך שהיום נראה ארגון המיישם Lean משתמש בטכניקה של אירועי קייזן כחלק ממתודולוגיית ההטמעה. וזה טוב.

רק נזכור שאם כל מה שאנחנו יודעים לעשות זה הרבה אירועי קייזן אז אנחנו מבצעים מה שנקרא point improvements ולא שיפור מערכתי. או במילים אחרות, אנחנו עובדים על הטווח הקצר אבל לא על הטווח הארוך.

ומילה אחרונה: Lean התחיל בטויוטה ומתחבר היטב לארגונים יצרניים. אבל התפיסה הפילוסופית הזו מתאימה לכל מערכת תפעולית – חברות תקשורת כגון בזק, orange, ארגונים פיננסיים כגון בנקים וביטוח, ארגונים אקדמאים כגון אונבירסיטאות ומכללות…..הבנתם. לין מתאים לכל סביבה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם