TEL : 04-6475-444 | E-mail : office@leanisrael.co.il

ניהול רזה - לין ישראל

עולים ? יורדים ? או נשארים ונהנים מהדרך באוטובוס למצוינות?

עליזה אלון - מובילת Lean בכירה

אז החלטתם לצאת לדרך חדשה, שונה, מאתגרת כי הבנתם שצריך שינוי משמעותי, וצריך לעשות את הדברים אחרת....
ארגונים רבים מחליטים לצאת למסע באוטובוס לעבר המצוינות, המסע טומן בחובו נסיעה בדרך חדשה, מגוונת, שונה - לפעמים בדרכי עפר, לפעמים בכביש מלא בפקקים, דרך הררית ומישורית, עם תחנות שונות להעלאת נוסעים ומקומות ישיבה שונים .

זו בהחלט לא נסיעה בכביש מהיר...

לנוסעים באוטובוס נדרש לשנות דפוסי חשיבה והתנהגויות, להחליף מושבים מידי פעם, לקחת חלק במסלול הנסיעה החדש ולהיות פתוחים לדרכים חדשות ופחות מוכרות.
אז איך ממשיכים מבלי לעצור? איך סוללים את הדרך החדשה? איך יוצרים שותפים לנסיעה בטוחה יותר לעתיד?
במאמר הבא נציג את נקודת מבטו של מוביל המסע בתהליך השינוי ואת סוגי הנוסעים השונים והאופן בו כדאי לחבר אותם ולשתף אותם לנסיעה מהנה ובטוחה יחד.

פשוט ליהנות מהדרך... המסע באוטובוס למצוינות מתחיל עכשיו!
רגע לפני שמתחילים בנסיעה, בעודנו ממתינים לאוטובוס בתחנה, מסבירים לנוסעים על הנסיעה הצפויה (גם לאלו שמבלים זמן רב בדרכים ובטוחים שראו את כל המסלולים ומכירים את הדרך הקצרה והטובה ביותר). מהו יעד הנסיעה, באיזה אופן נסע לשם? מהי הדרך שנבחרה ומדוע? מה הערך שיפיקו ממסע זה ומהם האתגרים הצפויים בדרך. מוסיפים גם את הצפייה מהם לפתיחות לשינויים עתידים, השתתפות במסע ולקיחת יוזמה..

ועכשיו ממשיכים דווקא מהסוף להתחלה... בספסל האחורי שם יושבים מובילי הדעה - נוסעים חזקים שמכתיבים את הלך הרוח בנסיעה – איזו מוזיקה תישמע באוטובוס ומי ישב לידם. המקום שלהם קבוע ומסומן גם מבלי שיעלו ראשונים לנסיעה. הם מוערכים על ידי יתר הנוסעים- חברתית ו/ או מקצועית והם לרוב בעלי וותק לא קצר בנסיעות.
אז מה עושים? איך מביאים אותם להיות שותפים לדרך החדשה?

מבין יושבי הספסל האחורי נתחיל באלו אשר יותר גמישים לשינויים, נסתמך על ניסיון העבר מנסיעות קודמות ונבחר את אלו שיודעים לשבת במקום אחר אם צריך, שרים שירים עם יתר הנוסעים גם בלי להכיר את כל המילים וכאלו שמסתגלים לאיחורים קלים אבל מתעקשים לדעת למה וכיצד לשנות להבא.
נשקיע זמן בלהקשיב לשאלות, השאלות שלהם יהיו מאתגרות ומי שישכיל להקשיב ילמד מהם רבות.
נתחיל בהצעות קצרות לעבור למושב אחר למספר תחנות, לחנוך נוסעים נוספים במסלול החדש, להתבונן שוב בדרך, להציע רעיונות ולקחת יוזמות חדשות..

נמשיך ליתר הנוסעים - נחפש ראשית את זה שכמעט בכל נסיעה יחליף מושב, ישב היכן שפנוי ואף לא יחשוש לעמוד אם צריך. הנוסע הזה יהיה בין הראשונים שיצטרפו אם נשכיל לזהות אותו תחילה ואם נטרח ללמד אותו את המפה, המסלול המפורט ולהציע שייקח חלק משותף בניווט המסע. כמובן שנבחן איתו מסלולים חלופיים, מקומות ישיבה אפשריים ונקשיב לדעתו.

נותרו עוד כמה חבר'ה בספסל האחורי, זוכרים? אלו שפחות גמישים לשינויים. נצטרף אליהם לעיתים קרובות , כל פעם נבחר בקפידה אחד... נחשוב יחד על התמודדות באתגרים שיעלה ונציע שייקח חלק קצר בנסיעה, ילווה נוסעים נוספים ויקרא איתם את המפה.. נראה לו בדרך את היתרונות במסלול שנבחר ואף נציע שיחשוב בעצמו במה תרמה לו הנסיעה, נחגוג איתו הצלחות ולא נזניח את החששות שמעלה.

ועכשיו לנוסעים הקבועים, קבועים במושב, באופן התשלום לנהג ובדרך חשיבה..
אלו נוסעים שעולים תמיד באותה תחנה, יושבים תמיד באותו המושב, מנחים את התיק בצד ימין ומסיימים לקרוא את העיתון בדיוק עד המוסף לפני שיורדים. הם לא נגד הנסיעה בדרך החדשה, הם גם לא נגד היעד, הם פשוט רגילים לשגרת הנסיעה הבטוחה שלהם. אלו נוסעים שזקוקים ליציבות לאורך זמן, שעל ידי הנחייה נכונה ולווי מתאים יצליחו לעשות שינוי ואף להתחלף במושבים אחרים לרוב קבועים. חשוב לעדכן אותם לקראת כל שינוי, הם פחות מסתגלים להפתעות והכנה מראש מאפשרת להם התארגנות מתאימה. דווקא אלו הנוסעים שהדרך למצוינות לאורך זמן תיטב עימם שהרי הדרך למצוינת בטווח הרחוק יציבה ובטוחה יותר... זה המקום להעצים עובדים אלו, לעודד אותם לחשוב כקבוצה ולקחת יוזמות במסע.

ומה לגבי כל היתר? הם יצטרפו... חלקם די במהרה וחלקם לאט יותר. אסור לנו לוותר עד אחרון הנוסעים, להגיע לכל אחד בדרכו שלו, להתאים את החניכה והלווי המתאים. לחזק מדוע נבחרה דרך חדשה, מה הידע שיש או חסר לו, מה הקושי שלו בדרך.

חשוב מאוד לבנות שגרות למסע – נקודות ציון קבועות מראש לעצירה, בדיקה שהכל לפי תכנון או חישוב מסלול מחדש אם נדרש, עם יעדים ברורים לכולם ואם יהיו עיכובים בדרך (ויהיו כאלו...) להשכיל לשאול מדוע ומה נדרש קדימה.
זכרו! הנסיעה לא שייכת רק לנהג והאחריות להצלחה במסע תלויה במעורבות פעילה של כל הנוסעים.
ייתכן כי יהיה קומץ קטנטן שיבחר בכל זאת לרדת מהאוטובוס למצוינות. אבל תמיד זכרו - באוטובוס ישנן 2 דלתות - ליציאה ולכניסה מחודשת.

לסיכום,
המסע באוטובוס למצוינות אינו תלוי רק בתחזוקה ובתקינות של כלי התחבורה, אלא מתחיל מבפנים מהיושבים בו. האתגר הינו לא לפזר כהרגל את הנוסעים בתחנות הקבועות אלא להשקיע זמן ומאמץ ניהולי בכדי לזהות את סוגי הנוסעים, להסביר על הדרך החדשה, ולהגיע אל היעד עם כולם.