TEL : 04-6475-444 | E-mail : office@leanisrael.co.il

ניהול רזה - לין ישראל

Lean Startup – לא רק לחברות הזנק!

כל מי שעובד בחברה גדולה יודע שאין רחוקה מהמילה startup לתאר את ההתנהלות הפנימית בארגון. עם זאת, בעולם של ימינו, חברות בשלות מאמצות את עקרונות ה Lean SU על מנת לשמור על כושר תחרות גבוה.

דוגמא מצוינת לאימוץ עקרונות ה Lean Start Up בחברה ותיקה היא חברת GE , שרחוקה מההגדרה של חברת Start-Up כמזרח ממערב. החברה יצרה בשנת 2012 את תכנית FastWorks שבמסגרתה הלקוחות שותפים בשלבי ה design מתחילת הפרויקט. צוותי העבודה של החברה יוצרים מודל-אב אשר מוצג ללקוח לקבלת פידבק. מעגלי הפידבק הקצרים איפשרו לחברה, אשר קיימת מעל 125 שנה, ליצור תרבות של התנסות והתאמה אשר הגבירה את קצב וכמות השינויים במוצר כבר בתחילת הדרך (בניגוד לשחרור מוצר ללקוח לאחר זמן רב כאשר האפשרויות לשינוי מוגבלות).

Lean Startup היא מתודולוגיה המבוססת על פילוסופית ה Lean Management ומתייחסת אל רעיונות כאל הנחות או השערות שצריכות לעבור אימות ע'י ניסיונות מהירים בשוק. הגישה מבוססת על חשיבה מדעית לביצוע הניסיונות, שחרור מוצר באיטרציות מהירות ופידבק קבוע מהלקוח ליצירת למידה מתמשכת.
בהתאם לזאת, מרכיב עיקרי במתודולוגית ה Lean Startup הוא ה Build-Measure-Learn Feedback Loop
• הבנת הבעיה שצריך לפתור
• פיתוח (MVP (Minimum Viable Product 
• מעגלי למידה מהירים

'בוגרי' עקרונות ה Lean מזהים מייד את עקרון הזרימה (Flow), OPF או Sprint (כפי שמוכר יותר מעולם הפיתוח), PDCA, Stop and Fix ועוד. בדומה ל Lean Management , פילוסופית ה Lean Startup חותרת גם היא לצמצום וביטול בזבוזים ולהעלאת הערך ללקוח בזמן פיתוח המוצר. כך, הגישה מעלה את סיכויי ההצלחה של המוצר הסופי ללא צורך בפיתוח מוצר 'מושלם' המבוסס על הנחות לא מאוששות ותכניות עסקיות לטווח ארוך בשוק עם אי וודאות גדולה. הגישה מעדיפה התנסויות חוזרות תוך כדי למידה על פני תכנון יתר, פידבק מהלקוח על פני הסתמכות על אינטואיציות ותכנון איטרטיבי על פני פיתוח מוצר מושלם מהתחלה.

דוגמא מעניינת לכך מגיעה דווקא מתחום הרפואה – במחלקת הלב במרכז הרפואי ג'ון הופקינס Bayview אשר מתנהל כסוג של סטארטאפ בתוך מוסד בן 240 שנה. שם, לאחר תהליך של הגדרת פתרונות רפואיים לטיפול בחולים, יצרו את ה MVP לבחינה של הפתרונות על מנת לבחון אילו טכניקות יעבדו תוך שמירת האפשרות לשנות במהירות אם משהו לא מצליח. התוצאה הייתה ירידה משמעותית באשפוזים החוזרים במחלקה לרמה שהיא בין הטובות במדינה.

דוגמא נוספת, הפעם מתחום הפיננסים, גם הוא עתיר רגולציה, היא חברת אמריקן אקספרס אשר יצרה באמצעות יישום מתודולוגיית Lean Start-Up תהליך דינמי שיכול להסתגל בקלות עם רשתות העברת מידע מהירות אשר יוצרות חדשנות מתמשכת כתהליך החוזר על עצמו כל הזמן (בניגוד לחדשנות חד פעמית). החברה החליטה ליצור את החדשנות בתוך הקיים ולא ליצור 'מעבדת חדשנות' נפרדת ולכן יצרה צוותים קטנים, המורכבים מנציגים של כלל המחלקות בתהליך, בוחנים את הדברים מהיום הראשון מול הלקוחות ובעיקר – כל הזמן מנסים, מצליחים וגם נכשלים, כדי ללמוד ולהשתפר תוך כדי תנועה. התוצאה – מוצרים איכותיים יותר, הקטנת הסיכונים וזמן תגובה קצר יותר לשינויים בשוק.

לסיכום, מדובר בגישה המתאימה לא רק לחברות קטנות בתחילת דרכן. ארגונים גדולים ומבוססים אשר ישכילו לאמץ את גישת ה Lean Start-Up יוכלו לייצר יתרון תחרותי משמעותי בשוק באמצעות שילוב של יתרון המהירות והאג'יליות של חברות הזנק עם המשאבים של ארגון גדול.