TEL : 04-6475-444 | E-mail : office@leanisrael.co.il

ניהול רזה - לין ישראל

מכבסת – תולה, מכבסת – תולה, בונה חלליות

ניר בן צבי, מוביל לין, בנק הפועלים

יש משימה אחת בבית שאני לא מוכן לבצע – לקפל כביסה. אין לי בעיה לגהץ, לכבס, לתלות, לבשל ולנקות. לקפל כביסה? עד כאן!
בהעדר מימון לצוות משרתים בבית, המשימה הזו נופלת על כתפיה של רעייתי, והתוצאה השכיחה – מקבץ של סלי כביסה גדושים בפינת הסלון, ממתינים שתשרה עליה הרוח ושיהיה לה קצת כח להתנפל עליהם.
בימים האחרונים שמתי לב שהנוף בסלון השתנה ובמבט נוסף הבנתי מה חסר – סלי הכביסה לא שם!
להפתעתי הם גם לא חיכו בתחתית המדרגות (כדי שאעלה אותם אל הסלון...).
מכיוון שזכרתי שהפעלתי את מכונת הכביסה כמה פעמים במהלך השבוע החולף, ולא זכרתי שראיתי את רעייתי יושבת בסלון מקפלת ורוטנת, תהיתי לאן נעלמו הבגדים.
בירור קצר העלה חיוך מנצח על פניה. 'שיפרתי את התהליך!' היא הכריזה.
'איך?' שאלתי.
'אתה יודע שאני שונאת את הערימות האלה בסלון, אז החלטתי לגרום לזה שהבגדים יעברו מחבל הכביסה ישר אל החדרים והארונות. פשוט, התחלתי לקפל את הבגדים מיד כשאני מורידה אותם מהחבל – מקפלת ומסדרת בסלים לפי היעד.
אבל אז שמתי לב שאני מתרוצצת בין הסלים והערמות עם בגדים שונים, וצריכה לחשוב איפה להניח את מה שהורדתי וקיפלתי הרגע, והוספתי עוד שיפור – התחלתי לתלות את הבגדים בהפרדה – חולצות בצד אחד של המיתלה, מכנסיים בצד השני.
וכדי שזה ילך בקלות ולא אצטרך לבדוק בכל פעם מה הבגד שאני תולה ואיפה לתלות אותו – התחלתי להפריד את הבגדים לערימות שונות בסל, מיד כשאני מוציאה אותן מהמכונה.'
'זה ממש HOME MADE LEAN MANAGMENT' חייכתי.

אז מה בעצם קרה כאן, בעיניים מתודולוגיות?
הבעיות במצב הקיים:
• עיכוב במסירת המוצר (בגדים נקיים מקופלים) ללקוחות (בני הבית)
• שינוע מיותר של מוצרים בתהליך (מהתליה לסלון, מהסלון לחדרים)
• תלות במובילים (הסלים המלאים כבדים, מחכים שאני אעלה אותם במדרגות...)
• המלאי בתהליך (ערימות הכביסה הנקיה) ממוקם באזור שאמור להיות נעים ונח ללקוחות, גרם להפרעה בתנועה ולפגיעה במראה הבית.
• העובדים בתהליך (בעיקר רעייתי...) מתוסכלים הן מסביבת העבודה המבולגנת ומהתחושה שסביבת העבודה מבולגנת והן מהתייחסות הלקוחות שמתלוננים כל הזמן על עיכוב באספקת המוצרים ולעיתים גם מעיזים לנבור במלאי בתהליך בחיפוש אחר המוצר שלהם תוך שהם מעלים טענות קשות על מגוון המוצרים הזמין.
השינויים שבוצעו:
• הקדמת שלבים בעבודה – קיפול הכביסה והמיון וליעדים מבוצע מיד עם ההורדה מהחבל.
• ביטול תחנת עבודה אחת והשינוע אליה וממנה – המוצר (כביסה נקיה ומקופלת) משונע ישר מהחבל אל החדרים
• קיצור משך ביצוע העבודה – מיון הבגדים כשמוציאים אותם ממכונת הכביסה מאפשר תליה מהירה ומסודרת יותר.
השיפור בערך ללקוחות:
• אספקה מהירה יותר של המוצר – יום-יומיים במקום 3-5 ימים עד שהבגדים הנקיים חוזרים לארון.
• שיפור האיכות המוצר – קיפול הבגדים מיד עם ההורדה מהחבל מונע היווצרות קמטים בבגד.
• הסלון מסודר ונקי!
• הזמן שהתפנה מאפשר לטפל במשימות אחרות ולהגדיל עוד את הערך ללקוחות, למשל – לבנות מודל של תחנת חלל במסגרת פרויקט המדעים של הבת שלנו.

לא פחות חשוב – שביעות הרצון של העובדים עלתה והתסכול ירד – וידוע שכשהאישה מרוצה, כולם בית מרוצים!


מסקנה – לא צריך להיות ד'ר ל- LEAN, הכל עניין של רצון לשנות את המצב ושכל ישר!!!

ניר בן צבי, מוביל לין, בנק הפועלים