קורס פתרון בעיות ושימוש במתודולוגית A3

בחודש ספטמבר האחרון נערך קורס בנושא פתרון בעיות ושימוש במתודולוגית A3 בבית הספר למצוינות של Lean Israel. בקורס השתתפו 15 משתתפים מ-8 חברות שונות אשר הגיעו כדי ללמוד לפתור בעיות בארגון ע'פ מתודולוגיה סדורה שמסייעת בהטמעת Mind set חדש של גישה לבעיה וחשיבה סיסטמטית.

מתודולוגיית A3 לפתרון בעיות כוללת:
1. הגדרת הבעיה כפער בין מצב נוכחי למצב רצוי
2. ניתוח המצב הקיים והסימפטומים לבעיה (למשל ע'י שימוש בעצם דג)
3. הגדרת מטרות ויעדים
4. זיהוי וניתוח סיבות השורש לבעיה (ע'י שאילת 'למה?' 5 פעמים)
5. גיבוש אמצעי המנע להתמודדות עם סיבות השורש
6. הכנת תכנית פעולה ומעקב אחריה
7. תכנון וקביעת סטנדרטים לפתרון

חדי העין והמנוסים ב Lean יכולים לראות את תפיסת ה PDCA באה לידי ביטוי במתודולוגיה כאשר שלבים 1-4 הינם למעשה ה Plan שלנו.
השלבים של לימוד והטיפול בבעיה, מתועדים ומוצגים על דף בגודל A3 (ומכאן השם) המאפשר לתקשר באופן ויזואלי בלתי אמצעי את עיקרי ה'סיפור' של הבעיה לארגון ומעודד התכנסות של מגוון משתתפים סביב דף אחד לשם יצירת קואליציה חזקה ומחוייבת המסכימה ומשתפת פעולה בנוגע לדרך ולפתרון. תהליך מילוי ה A3 לא מתרחש ביום אחד ודורש מהמוביל והמשתתפים ללכת ל Gemba על מנת להבין את המצב הקיים לאשורו ולחזור ולעדכן את הגליון לאחר צפייה בתהליך ושיחה עם בעלי הידע והנסיון (העובדים).
הצורך לתמצת את כל השלבים הללו ולהציגם בדף A3 מחייב אותנו לזקק את הדברים החשובים ביותר ובכך ממקד את המשתמשים בכלי לזיהוי הבעיה, גורמיה והצגת פתרון כולל לבעיה ומניעתה בהמשך. עבודה עם Sensei תוביל ל A3 מקיף ויסודי ותבטיח התייחסות אמיתית לבעיות השורש.
בסדנה בת היומיים התנסו המשתתפים בכל שלבי המתודולוגיה באשר לבעיה ממשית מארגונם ובסיום הקורס חזרו עם תובנות ותוצרים שיסייעו להם להתמודד עם הבעיה הלכה למעשה.

תגובת הלקוחות:
'למרות שהנושא מוכר, הוצגה בקורס גישה שונה, חדשה, מרעננת ומעניינת, הקורס היה מאוד רלוונטי ואני מאוד מרוצה – תודה רבה!'
'כרגיל – אתם אלופים!'
נשמח לראותכם בין המשתתפים בקורסים הבאים!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם