קורס מיפוי שרשרת הערך VSM

בחודש פברואר האחרון נערך קורס בנושא מיפוי שרשרת הערך בבית הספר למצוינות של Lean Israel. בקורס השתתפו 15 משתתפים מ-8 ארגונים שונים אשר הגיעו כדי ללמוד כיצד למפות את תהליך העבודה שלהם ולשפר אותו ע'פ מתודולוגית Value Stream Mapping) VSM).

Value Stream (שרשרת הערך) הוא סך כל הפעולות (אלו שמוסיפות ערך אך גם אלו שלא) שנדרשות כדי להפוך את חומרי הגלם למוצר הסופי / הפיכת שיחה נכנסת למוצר שירות / הפיכת צורך להזמנת רכש וכד'.
בשיפור תהליך מנקודת המבט של שרשרת הערך מקצה לקצה – נראה את 'התמונה הגדולה' ונשפר את התהליך השלם ע'י חתירה לאופטימום הגלובלי ולא ע'י אופטימיזציה מקומית של חלק ממנו.

VSM הוא כלי שעוזר לראות ולהבין את זרימת החומר והמידע שעובר המוצר/שרות בשרשרת הערך בצורה שנדיר שאנו מסתכלים עליה ביום יום: הכל בבת אחת, מקצה אחד עד לקצה השני, כולל נתונים ואינפורמציה. כשעושים את זה בצוות מקבלים צוות מגובש, מטרה מאוחדת, שפה אחת והתבוננות פרקטית המתבססת על נתונים.

בתהליך המיפוי עוקבים אחר המוצר/שרות בתהליך הנוכחי שלו מהלקוח ועד לספק תוך שרטוט הצגה ויזואלית של כל תהליך שעובר החומר או המידע שזורם. לאחר מכן בעזרת סט שאלות מפתח – באותו אופן בדיוק, משרטטים את מפת ה'מצב העתידי', כלומר – איך הערך צריך לזרום.

המיפוי מרוכב מ 5 רבדים שביחד נותנים את תמונת המצב ה'גדולה' והאמיתית:

1. רובד התהליך – השלבים שעובר המוצר/שרות מהזמנה ועד הגעה ללקוח
2. רובד זרימת המידע – המידע שעובר מרגע ההזמנה ועד לאספקת המוצר
3. רובד המלאים – מלאי הביניים שנערמים בין התחנות ובכך מעלים את זמן הסבב עד ללקוח
4. רובד האינפורמציה – כל מידע תפעולי שרלוונטי לתהליך ושעשוי לסייע להבנתו
5. רובד ציר הזמן – סך כל הזמנים– זמני התהליך, זמני המתנה וכו' שמסתכמים ב Lead Time הכולל
לשם המיפוי נדרש צוות מולטידסיפלנארי – נציגים מכל התחנות בתהליך שביחד הולכים ל Gemba, מבינים את המצב, ממפים אותו ועל סמך זה – בונים ביחד את המצב העתידי ואת תכנית הפעולה להשגתו.
יש לזכור! הVSM הוא כלי טכני בלבד. מה שחשוב הוא הטמעה של תהליך הממוקד בהוספת ערך עבור הלקוח. לשם כך נדרש 'חזון' של זרימת התהליך. ה VSM עוזר לנו לראות ולהתמקד בזרימה בשאיפה לאידיאל.

ל VSM מספר יתרונות בולטים:
1. עוזר לוויזואליזציה של יותר משלבים בדידים בתהליך וביותר מרובד אחד של התהליך
2. מראה את הקשר בין זרימת החומר לזרימת המידע
3. מייצר שפה משותפת להבנה ושיפור ההתהליך
4. מייצר בסיס לתכנית עבודה לשיפור המצב הקיים ובעצם מעין 'כוכב צפון' אליו נכוון בעתיד

תגובת הלקוחות: הקורס הועבר בצורה טובה מאד, שיתוף הפעולה בין המשתתפים היה יוצא מהכלל' 'סדנה מעניינת, תורמת ומעשירה את הידע בניהול ומיפוי תהליכים - המרצה העבירה את החומר בבקיאות רבה ובצורה מובנת וברורה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם