עבודה סטנדרטית כמפתח למצוינות – תשאלו את בטהובן, שייקספיר והיוונים הקדומים…

נכתב על ידי אבי יהושע

קיימת נטייה לחשוב כי מתודולוגיית ה Lean החותרת למצוינות תפעולית ומצוינות ארגונית בחברות פותחה לראשונה במפעלי טויוטה. האמנם? במאה ה- 18 בטהובן הבין את משמעות העבודה הסטנדרטית.
לפניו, במאה ה- 16, גם שייקספיר הבין את כוחה. אפילו היוונים הקדומים בשנת 600 לפנה'ס כבר הבינו את הסוד. מה שהבין בטהובן בעולם המוסיקה, שייקספיר עם המחזות שכתב והיוונים עם הפקות הדרמה שהרימו הוא שנדרש רצף נכון ומוגדר של הפעולות הנדרשות לביצוע תהליך העבודה באופן אחיד וזהה, תוך צמצום השונות והתייחסות לשילוב היעיל ביותר בין אנשים, תהליכים וחומרים. כאשר קיים תהליך סטנדרטי, התוצאות יהיו יציבות לאורך זמן וייצרו את התשתית למצוינות.

באיור ניתן לראות את הניקוד המוזיקלי הראשוני של בטהובן. גיליון הניקוד הוא עיצוב התהליך, תיאור התהליך, התהליך והוראת העבודה כאחד. כאשר אנחנו מעוניינים להאזין ליצירה של בטהובן, אנו פשוט מעבירים את גיליון הניקוד המוסיקלי לתזמורת והם מנגנים בכלים שלהם בדיוק כפי שכתוב בהוראות העבודה. כך, אנו מקבלים את מנגינתנו הנפלאה של בטהובן באופן זהה כל פעם מחדש.


אם נרצה להעלות מחזה של שייקספיר או טרגדיה יוונית, כל שעלינו לעשות הוא לקחת את התסריט ולהעביר אותו לשחקנים. התסריט הוא מסמך תיאטרלי המכיל את התהליך ואת הוראות העבודה המדויקות כיצד לבצע את המחזה בדיוק כפי ששייקספיר או היוונים התכוונו להציג אותם. באמצעות הוראות העבודה המדויקות של שייקספיר, נוכל לשכפל את המחזה שכתב לפני מאות שנים בדיוק כפי שהוא התכוון שהמחזה יוצג.


בטהובן, שייקספיר וטובי המחזאים היוונים מתו לפני מאות שנים, אך היצירות שלהם חיות בדיוק כפי שכתבו אותן במהלך חייהם בזכות ההוראות המדויקות לכל המשתתפים, נגנים או שחקנים, על מנת שיוכלו ליצור את המוזיקה או המחזה בצורה נכונה וסטנדרטית. הוראות העבודה המדויקות זמינות לכל מי שירצה להעלות קונצרט של בטהובן או מחזה של שייקספיר וכל שנדרש לעשות הוא להעביר את ההוראות לעובדים.


כמו בתזמורת ובתאטרון, גם בארגונים, מאפשרת עבודה סטנדרטית המגובה בהוראות עבודה מדויקות וודאות, יציבות, אפקטיביות ובעיקר – מהווה תשתית הכרחית להצפת בעיות ופיתוח מנגנון השיפור המתמיד ההכרחי ליצירת תרבות של מצוינות תפעולית בפרט ומצוינות ארגונית בכלל.

מבוסס על המאמר: LEAN – The Secret of Success

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם