מדוע Agile לא (בהכרח) מביא ל Business Agility

עדי אלחדד – שותפה מנהלת מתודולוגית

ה agile הוצגה לעולם כבר ב 2001 לאחר שבעולם פיתוח התוכנה הבינו ששיטת ה waterfall המסורתית לא מתכתבת עם עולם של אי וודאות, לקוחות תובעניים וסביבה דינמית. הagile מביאה אלינו את התפישה של עבודה איטרטיבית (בפרקי זמן קצרים ותכופים) ואינקרמנטלית (מצטבר – מוצר שנבנה באופן מדורג כך שכל תוספת מביאה ערך ללקוח). בAgile דרישות ופתרונות מתפתחים בשיתוף פעולה של צוותי הפיתוח והלקוחות שלהם דרך תגובתיות מהירה וגמישה לשינויים.

היום המתודולוגיה מיושמת במגוון רחב של ארגונים ותהליכים מחוץ לעולם התוכנה כגון: ניהול פרויקטים, פיתוח מוצרים שאינם תוכנה, פיתוח מוצרים משלבי חומרה ותוכנה, שירות, שיווק, IT ועוד.

למרות הפופולריות של ה agile והאימוץ של המתודולוגיה ע'י ארגונים רבים בעולם, לא תמיד רואים את הערך מההטמעה ברמת הארגון והגמישות מול לקוחות, למעשה רק 6% מהארגונים שמטמיעים agile מעידים על שיפור בגמישות לתנאי השוק (לפי ה 13th Annual State Of Agile Report של CollabNet).

למה זה קורה?
התשובה היא מבלבלת – agile לא בהכרח מביא ל business agility.
כלומר, בשביל להיות ארגון אג'ילי, נדרש יותר מרק ליישם agile בחטיבות.
הבעיה הנפוצה היא הטמעת agile ככלי לתמיכה או ייעול של מודלים עסקיים קיימים (Lean-Agile practice), לדוגמה – אין כוונה לשנות את תהליך קבלת ההחלטות של מה יוצא לפועל אלא רק לייעל את תהליך ההוצאה לפועל, כלומר אין פידבק ממעגל אחד לשני.

בעיה נפוצה נוספת היא חוסר ההלימה בין הגישה האיטרטיבית של ה agile בצוותים מסוימים בהם השיטה מיושמת לבין שאר הארגון שממשיך לעבוד בצורת waterfall כמעט מושלם. לדוגמה – אבני דרך ששמות במסגרת צוותים אג'ילים וגורמות לעיוותים ביישום ובעצם להסתכלות הפוכה מהעקרונות עליהם מבוסס ה agile.
ועוד ועוד…

המושג business agility (ידוע גם כ'מצוינות עסקית') הוא המסוגלות של מערכת ארגונית להגיב באופן אפקטיבי וכלכלי לשינויים התכופים בדרישות הלקוח, לשווקים המשתנים ולסביבה העסקית הדינמית. מסוגלות זו מקנה לארגון הצלחה עסקית לאורך זמן והובלה על פני המתחרים.

בכדי להגיע ל business agility עלינו לשנות את תהליכי העבודה כך שיתאימו למבנה תהליכים חוצי ארגון שקיימים מטבעם בארגון. נדרש לשנות את אופן העבודה, התקשורת, מבנים ארגונים, הגדרות תפקידים, יחסי ספק לקוח פנימיים וחיצוניים ועוד ועוד.

איך עושים את זה?
• יוצרים הבנה עמוקה של העקרונות והתפיסות של המצוינות העסקית ברחבי הארגון בקרב כלל העובדים והמנהלים
• שואפים לטרנספורמציה החולשת על שתי שרשראות הערך המרכזיות בארגון ומחברת בינהן בקשרי ספק לקוח ליצירת זרימה:
o Business & Development value stream – משלב זיהוי הזדמנות עסקית ועד לתחילת שרשרת האספקה
o Operational value stream – הבאת השירות/המוצר ללקוח הסופי באיכות, בכמות ובזמן.
• שוברים פרדיגמות, משנים התנהגויות ואף הגדרות תפקידים ומבנים ארגוניים לשם מימוש עמוק של העקרונות
• בונים יכולות הובלה פנימיות ותשתית יציבה לשיפור מתמיד של התהליכים

כלים יישומיים שכדאי להשתמש בהם בתחילת המסע ליצירת Business Agility:
• Hoshin Kanri & PDM
• EVSM – Enterprise Value Stream Mapping
• High level SIPOC

Lean Israel מתמחים בהובלת טרנספורמציות של Business Agility.
רוצים לשמוע עוד? פנו אלינו ל office@leanisrael.co.il

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם