כבוד לעובד – עמוד התווך הנשכח של הלין

פילוסופיית הלין, כידוע, עומדת על שני עמודי תווך מרכזיים – כבוד לאדם ושיפור מתמיד. בעוד שלשני יש מגוון כלים, אשר מובילי לין יודעים לספר עליהם מתוך שינה, הראשון קשה יותר להגדרה ויישום. רוב המנהלים מתרגמים כבוד לאדם כהתעניינות בשלומו ושלום משפחתו של העובד, נימוס והקשבה – הכל נכון, אך האם זו המהות של לתת כבוד?
ובכן, בבואנו ליישם את הכבוד לאדם אנו נתקלים בעיקר בתיאוריות, מחשבות, הגיגים או בקיצור – דברים שלא ניתן ללכת איתם למכולת… בלין ישראל, אנו מאמינים כי עמוד תווך זה חשוב לא פחות מעמוד התווך של השיפור המתמיד ולכן חקרנו רבות את תחום הפסיכולוגיה ההתנהגותית ומתוך כך פיתחנו מתודולוגיה ייחודית LTIM™ )(Lean Transformation Implementation Methodology אשר מגדירה ומשדרגת כלים המאפשרים למנהל הישראלי לתרגל וליישם מתן כבוד לעובד.

ראשית, יש להבין מהן הקטגוריות במתן כבוד לאדם:

קטגוריות אלו, מתורגמות לכלים פרקטיים אותם יכול המנהל ליישם באופן יומיומי. דוגמא לכך היא החיבור שיצרנו בין מעגלי ההשפעה ביישום לכבוד לעובד:

הכלי נועד על מנת לתקשר וליצור מודעות ומוטיבציה בכל מעגל השפעה ע'י פעילויות המיושמות בפועל, כאשר בכל מעגל השפעה מיושם עמוד התווך של כבוד לעובד.

דוגמא נוספת לחיבור הפרקטי היא Gemba Walk המופיעה במעגל השני. Gemba Walk הינה שיטת עבודה מתודית בתפישת הלין, אשר מטרתה לראות כיצד הפעילות מתבצעת בשטח ולתת כבוד לסביבת העבודה. ישנם מספר סוגים של Gemba Walk ולכל אחד מהסוגים סט שונה של התנהגויות המותאמות לסיטואציה. מנהלים רבים צומחים מרצפת הייצור או יושבים בתוכה ולכן בטוחים כי הם מכירים את התהליך מצוין ('אני הרי בארגון כבר זמן רב ועבדתי בדיוק בתחום הזה שנים'). הכל נכון ובכל זאת… עוד לא נכחנו בהליכת גמבה בה המנהל לא למד דבר חדש או מצא משהו לשפר. השיטה מגובה בסט ברור של הנחיות – לאן ללכת, על מה להסתכל ומה לשאול – אשר מכוונות את המנהל בביקורו ברצפת הייצור, הן בפן הטכני והן בפן ההתנהגותי. כדבריו של טאיצ'י אונו, מאבי תורת הלין: 'כשאתה בגמבה, עשה משהו לסייע לעובדים, כך הם יצפו שתוכל לעזור להם ויחכו לביקוריך הבאים'.

פעמים רבות אנו שומעים ממנהלים זוטרים את המשפט: 'לפני שאתם מדברים איתנו על כבוד לעובד, כדאי שתדברו עם אלו מלמעלה'. צודקים. הכבוד חייב להתחיל מראש הפירמידה ולחלחל לכלל הארגון. מנכ'ל שאינו מאפשר את מרחב הטעות למנהליו הבכירים, לא יוכל לייצר מקום עבודה בו צוותים מתנסים ומתמודדים עם אתגרים באופן עצמאי ללא חשש. מנהיג אמיתי, על אף הקושי בדבר, חייב לאפשר לכפיפיו, לא משנה דרגתם, לבצע את הדברים בדרך שלהם אל עבר המטרה ולהתערב רק אם נראה כי קיים סיכון ממשי או צפויה תוצאה נמוכה משמעותית מהמצופה.

לצד הדוגמאות שניתנו, קיימים כלים נוספים ליישום עמוד התווך הנשכח – כבוד לאדם – בארגונכם, עם ההתאמה הנדרשת לאופי הארגון המשתנה בין מגזרים תעשיות וכמובן תוך התחשבות באופי שלנו, הישראלים. יש לזכור כי ללא עמוד תווך זה, לא יוכל להתקיים עמוד התווך של השיפור המתמיד, שכן העובדים הם המנוע העיקרי שלנו – 'אדם המרגיש מועצם לא נותן רק את ידיו אלא גם את ליבו ונפשו לארגון' (שינגו שיגאו).

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם