הצצה למפעל אלביט, 3 שנים אחרי תחילת המסע אל עבר המצוינות…

את הליווי של אלביט כרמיאל במסע להטמעת המצוינות התחלנו לפני כמעט 3 שנים, ועכשיו, אחרי העברת מקל מלאה לארגון ולמובילי ה-Lean הארגוניים, הגענו לביקור מסכם במטרה לראות ולהכיר מקרוב את העשייה ביחידות השונות שליווינו לאורך השנים, את ההצלחות וגם את האתגרים איתם מתמודד ארגון שנמצא עמוק בתוך המסע שלו למצוינות.

את הביקור המסכם התחלנו בסקירה על המסע למצוינות מראשיתו ועל המוטיבציה שהובילה ארגון מצליח לצאת למסע בתקופה בה לא היה ברור לאן המסע יוביל את הארגון. שמענו על הדרישות של הלקוחות שהחמירו עם השנים וגרמו לארגון להבין שנדרש שינוי תפיסתי מהיסוד ולא רק שיפור תהליכים במסגרת צורת המחשבה הקיימת. כפי שאמר איינשטיין: 'אתה לא יכול לפתור בעיה בעזרת אותה צורת חשיבה שבה השתמשת כשיצרת אותה…'

לאחר סקירת תהליך המצוינות יצאנו לסיור ב-Gemba – לראות בעיניים שלנו את השינוי. בכל מקום אליו הגענו אנשי השטח הסבירו לנו על הטרנספורמציה שעברו והיה ניתן לראות בקלות את ההנאה, הגאווה והניצוץ בעיניים של העובדים והמנהלים המעורבים!

ראינו את המהפך שחל עם המעבר לשיטת ה-Value Stream ויישום מנגנוני Value Flow & Pull בין שלבים שונים בתהליך. פגשנו את מינהלת ה-Value Stream – נציגי יחידות ארגוניות שונות כמו איכות (VSQ) ותפ'י (VSP), שיושבים כולם יחד ב-Gemba קרוב להתרחשות העיקרית ומשויכים במבנה מטריציוני למנהל ה-Value Stream דבר התורם להסתכלות ההוליסטית של כל הגורמים בשרשרת. ראינו לוחות בקרה שסביבם מתקיימת בהצלחה רבה שגרה יומית תוך מעורבות עובדים גבוהה כבר מספר שנים. הלוחות הספיקו לעבור עשרות רבות של שינויים ושדרוגים תוך ביצוע PDCA (Plan-Do-Check-Act) שוב ושוב.

בתפעול אחר שמענו על התועלות מהשינוי הארגוני ועל 'שבירת מחיצות' בין העובדים שבעבר היו שייכים למחלקות שונות, וכיום שייכים לאותו Value Stream ודנים כל בוקר על אותם מוצרים ואותם אתגרים במסגרת ישיבות בעמידה. שמענו איך עצם החיבור בין עובדים משלבים שונים של שרשרת הערך לצוות אחד, ולפגישה יומית אחת, גרמה לכלל האנשים להבין טוב יותר את כלל התהליך, וכתוצאה מכך גם להביא לשיפור ביצועים.

בתפעול נוסף ראינו איך תוך זמן קצר הצליחו להפוך לאחד התפעולים המובילים, ליצור תחושת גאווה בקרב העובדים, ו'על הדרך' גם לשפר את זמן הסבב בכ-50% תוך כדי הגדלת התפוקה כמעט פי 2. כל אלה הושגו בעקבות יישום 5S, מנגנוני משיכה (Pull), עשרות רבות של שיפורים ע'י העובדים ('2 שניות שיפור') ודבקות בעקרונות של כבוד לאדם ושיפור מתמיד.

לבסוף, שמענו סקירה גם על פרויקט הטמעת עבודה סטנדרטית בתפ'י – תהליך שיביא לצמצום השונות והבעיות בתהליך ויהווה בסיס לשיפור מתמיד גם בתהליכים משרדיים ותכנוניים. ראינו איך גם בתהליכים לא יצוריים ניתן להפיק תועלת מיישום עבודה סטנדרטית.

סיימנו בהצגת סיפור ההצלחה של Value Stream Magnetics אשר כלל חקר מוקיר על הטרנספורמציה שעבר התפעול, הגורמים להצלחה והתוצאות שהושגו בתפעול בעקבות הטמעת תפישת ה-Lean והמעבר לשיטת Value Stream.

בסיום האירוע המארחים מאלביט כרמיאל הפתיעו אותנו עם תעודת הוקרה על התרומה למסע שלהם למצוינות.
התרגשנו לראות את השינוי שחל בארגון כולו, את הרוח החיה של ה-Lean ואת ההתלהבות בקרב עובדים ומנהלים. כל זאת תוך המשך התמודדות עם האתגרים ואמונה בדרך.

תודה לאלון, רחל, משה, יוליה שליוו את הביקור, ולכל העובדים והמנהלים שפתחו בפנינו את ה-Gemba שלהם והציגו לנו את מימוש המצוינות שלהם!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם