הגענו ליעד! מה בין WAZE ללוחות בקרה ?

מתי בפעם האחרונה נסעתם ליעד כלשהו או אפילו הביתה בלי להפעיל Waze? כנראה שמזמן, וזה לא סתם, Waze היא אפליקציית הניווט ודיווחי התנועה החברתית הגדולה בעולם, אשר עשתה מהפך בצורה בה אנו נוסעים ממקום למקום. האפליקציה מציעה לנהגים מסלול נסיעה באמצעות שימוש במידע עדכני המגיע מהמשתמשים בזמן אמת.

אז מה הקשר ל Lean אתם שואלים? – כאשר מסתכלים על אפליקציה זו במשקפי ה- Lean ניתן להבחין כי אפליקציית ה- Waze דומה לאחד מכלי ה- Lean החשובים ביותר – לוח הבקרה, ומאגדת בתוכה עקרונות Lean רבים.

לוח הבקרה מטרתו לשקף בצורה ויזואלית, ליחיד או לקבוצה, מידע עדכני בזמן אמת, אשר יניע אותו לפעולה ויעזור לו לקבל החלטות שיביאו למימוש המטרה. מוכר מאיפה שהוא?

אז בואו ניכנס לאוטו וניסע לטיול קצר, בו נראה כי אפליקציית ה – Waze היא בעצם לוח בקרה.
הדקו חגורות ותיהנו מהנסיעה…

למעשה, כבר מההגדרה של כל אחת מהפלטפורמות, ניתן לראות את הדמיון בין השתיים. ראשית, שני הכלים מתבססים על עקרון החברתיות, כלומר הם ניזונים מנתונים אשר משתמשיה משתפים. שנית, נתונים אלו מסופקים בזמן אמת ובעקבות כך מאפשרים לנו לשפר את מצבנו הנוכחי.

בשני הכלים קיימת אחריות על המשתמש: מצופה ממנו להגיב ולהתריע על עיכובים (פקק תנועה בדומה לתקלה המעכבת או גורמת לעצירה בזרימת התהליך), לעדכן סטטוס (לטיפול בבעיה או פתרונה) ולקחת חלק פעיל מהקהילה שהקמנו למטרה זו, והאמת היא שכבר לאחר שימוש קצר, המשתמש לא יוכל להבין כיצד התנהל בעבר ללא הפלטפורמות הללו.

תצוגה ויזואלית – שתי הפלטפורמות הן וויזואליות ואינטואיטיביות. כלומר, במבט חטוף הצופה יכול להבחין ולנתח מידע רב העומד לנגד עיניו, וזאת בעזרת צבעים וסימנים מוסכמים.

ערך ללקוח – אפליקציית Waze בדומה ללוח הבקרה, מעניקה ערך ללקוח על ידי צמצמום הבזבוזים הנובעים מתקשורת לקויה, למשל עמידה בפקק עקב אי דיווח של המשתמשים בדומה לעצירת עבודה עקב בעיה.

כבוד לאדם – לוח הבקרה, הינו פלטפורמה מרכזית לביטוי עקרון הכבוד לאדם. סביב הלוח מתאפשרת לעובדים האפשרות להציף בעיות ולהציע פתרונות תוך כדי הקשבה של יתר השותפים והכרה מצדם, דבר המעצים את העובד המשתף. זאת בדומה ל- Waze, שכאשר אנו מעלים דיווח, מעניקים המשתמשים 'לייקים' כאות הערכה ותודה על העדכון (במיוחד שמדובר בניידת משטרה) והנהג מקבל ניקוד אשר מעלה אותו בסולם הדרגות באפליקציה. אם כן, בשתי הפלטפורמות ההכרה שמקבלים המשתתפים בעקבות הדיווחים יוצרת תרבות המעודדת שיתופיות, והמשתתפים יוצאים נשכרים ומועצמים.

שיפור מתמיד – מעבר לעדכונים השוטפים, כל משתמש ב- Waze יכול לתקן בעיות במפה, 'להקליט' דרכים חדשות, ואף לפתח יישומים נוספים המבוססים על המפות החיות. גם לוח הבקרה מושתת על אותם העקרונות – משתנה ללא הרף בהתאם לצרכים המשתנים ומשתפר באופן מתמיד וכמובן שהצפת הבעיות בו ופתרונן מביאות לשיפור מתמיד של התהליכים בארגון.

שיתופיות – שתי הפלטפורמות מתבססות על עקרון השיתופיות. Waze כאפליקציה חברתית, מתבססת על עקרון השיתופיות, עקרון זה מניע גם את לוחות הבקרה. נשאף כי בישיבות (בעמידה) סביב לוח הבקרה יהיו נוכחים השותפים שלנו לדרך, משום שהדבר תורם לנו להיות יעילים יותר וגם לצמצם עלויות (בדומה לקארפול ב-Waze). בנוסף, נרצה שנוכל להודיע לכל השותפים היכן אנחנו עומדים על מנת לתאם הגעה אל היעד הרצוי (בדומה לשליחת מיקום).

לסיכום, לאחר הטיול בין נופי אפליקציית ה- Waze ולוח הבקרה, ראינו כי השניים הם אחד וניתן לומר כי Waze היא לוח הבקרה הנפוץ ביותר בעולם.

עכשיו רק ניתן לשאול… האם הגענו אל היעד?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם