דרכה של טויוטה (The Toyota Way)

ספר שנעזר בטויוטה על מנת ללמד את העקרונות של ה-Lean כפי שהם כתובים במסמך 'דרכה של טויוטה'. 'דרכה של טויוטה' הוא מסמך פנימי של החברה שמתאר את מה שעומד מאחורי התוצאות המדהימות של החברה. ספר זה בין היחידים בתחום שתורגם לעברית. 
סקירה על הספר מאת לירון אדלר, מנהל ייצור, חברת PM:
 
ד'ר ג'פרי ק' לייקר הנו פרופסור להנדסת תעשייה מאוניברסיטת מישיגן, אשר חקר את טויוטה לעומק במשך עשרים שנה וניתנה לו גישה חסרת תקדים למנהלי החברה, לעובדיה ולמפעלים שלה, הן ביפן והן בארצות הברית.
 
התוצאה היא הספר החשוב והמשפיע – דרכה של טויוטה אשר חושף את 14 עקרונות הניהול בשיטת ה TPS – Toyota Production System.
 
כמי שנמצא בתחילתו של מסע יישום והטמעת תרבות ועקרונות ה-Lean הספר הנו עוד נדבך חשוב בלימוד והבנת עקרונות ה-Lean.
הספר מתאר את דרך הניהול שבעזרתה הפכה טויוטה תוך כ 60 שנה ליצרן הרכב המוביל בעולם ועקפה את מתחריה – פורד, ג׳נרל מוטורס, קרייזלר ופולסווגן וזאת ע״י הטמעת מצוינות בפיתוח מוצרים והטמעת מצוינות תפעולית בתהליכיה כנשק אסטרטגי.
 
ספר זה עזר לי להבין ולהתקדם בהטמעת עקרונות:
 
חיסול הבזבוז, שיפור מתמיד, משיכה, זרימה והקטנת גודל המנה להצפת בעיות ,למניעת יצור עודף, לשיפור האיכות וקיצור זמן האספקה.
 
ניהול וויזואלי למנוע מבעיות להעלם מהעין והחשוב מכולם הכבוד לעובד והעצמת העובדים – להכשירם ולאפשר להם הצפה ופתרון בעיות בעצמם.
 
הדבר המרכזי שאני לוקח מהספר הוא להבין את היופי שבפשטות הדברים ובתור מנהל ייצור למדתי רבות מהספר.
 
כפי שציינתי אנו בשלבים ראשונים של יישום מתודולוגיית ה-Lean במפעלינו, ואני יכול להעיד שתהליך הייצור של המוצר המוביל בחברתנו התקצר בכ-2/3 ובנוסף התהליך הינו פשוט הרבה יותר.
 
אני בוטח בשיטה זו משום שהיא גורמת לבעיות לצוף בשלב מוקדם מאוד ובכך גורמת לנו להתמודד עם הבעיות שקודם לכן הוסתרו.
 
הספר עזר לי להבין שמירב הידע נמצא אצל העובד עצמו, החוכמה היא למצוא את הדרך הנכונה ע'מ לגרום לפתיחות רבה בין הדרג הניהולי בחברה לבין העובדים ע'מ להביא לשיפור מתמיד בתהליכי העבודה.
 
הספר הינו דוגמה מעולה לחוזק ביישום מוצלח של עקרונות ה-Lean: להוציא עד כמה שניתן פעולות שאינן מוספות ערך, להסתכל על המוצר מנקודת מבט של הלקוח, לקצר זמן תגובה, להקטין את המלאי, איזון קו ועוד ועוד.
 
אני ממליץ על הספר ״דרכה של טויוטה״ כספר חובה לכל מנהל וודאי למי שמעוניין ליישם Lean ברמה כזאת או אחרת. קריאת הספר מספקת ידע נרחב ללימוד ולהתפתחות מקיפה ביישום ה-Lean. בנוסף הספר מתורגם לעברית מה שמקל על קריאתו ע'י מנהלי הארגון.
 
לירון אדלר
מנהל ייצור
PM
 
 
 
 

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם